Nov 13, 2010

BISMILLAH...

Alhamdulillah syukur kr hadrat ilahi kerana masih dipinjamkan nyawa utk meneruskan p'juangan..
Stlh b'tungkus lumus m'ulangkaji dan akhirnya sye tlh m'jawab 3 paper dgn sgla ilmu yg ade..fuhh..xtau la mcm mane rslt t..huhu..tawakkal n doa je lah yg t'baek yea..^_^..

Tggl 1 paper je lgi..tp arini rse mcm nk amek angin skjp..jln2 tgk blogku yg dh tlh lme dtingglkn ini..oleh itu sye ingin m'coretkan sstu di lmn ini sblm mnruskn p'juangan utk stdy..waaa

Ari nie sy nk kongsi cerita yg sye bace kat buku iaitu cara t'baik utk memilih calon suami...woo..
Bunyi mcm xsbr je nk kawen kan tp ia sbnrnye skdr 1 p'kongsian yg perlu diketahui oleh sume kaum hawa seb p'sedian t'utamanya kpd yg belom b'kahwin t'msuk sye..hehe..

Rasulullah s.a.w. b'sabda: Seorng wanita dinikahi krn 4 sebab iaitu hartanya, keluarganya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah kerana agamanya, jika tidak kamu akan rugi.
(shahih al-bukhari)

Tentu ramai yg tlh mengetahui tntg hadis di atas. Meskipun hadis iniditujukan kpd kaum laki2 tntg bgaimna hndk memilih calon isteri tetapi ia juga boleh digunakan oleh kaum wanita tntng cara memilih calon suami..^_^..

Justeru, berdasarkan hadis ini, kita dapat lihat bahawa agamalah yang m'jadi prioriti dlm pemilihan pasangan. Jadi bgaimana hndk m'ukur agama seseorg itu? Agama bukan sekadar cukup dengan namanya seb seorg islam tetapi ia perlulah dilihat dr semua aspek sperti akhlak dan ibadah. Kita bukanlah tuhan utk menentukan sama ada seseorg itu b'iman ataupun tidak tetapi kita juga dikurniakan oleh tuhan dengan pancaindera yang mgkin dpt m'bantu kita sedikit sebnyak.

Allah juga tlh b'firman dalam surah An-Nur ayat 26,

Perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Sedangkan perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji".

Oleh itu, dalam rangka kita utk memilih dan mengukur agama bakal suami, seharusnya kita jgn lupa utk m'ukur agama kita sndiri. Di samping menjaga amal ibadah yang wajib sprti solat fardhu, kita haruslah menjaga adab2 seb seorg muslimah dan meningkatkan lagi amalan2 sunat kita. Sentiasalah menjadikan Allah seb tmpat b'lindung dan meminta p'tolongan. Sesungguhnya Allah itu tdk pernah memungkiri janji dan sentiasa menolong hamba2Nya yang meminta dgn hati yang ikhlas.

Oleh itu, sebagai kesimpulannya, kita jgnlah t'lalu m'harapkan sstu yg amat tinggi tnpa menilai diri sndiri t'lbih dahulu. Berdoalah kpd Allah utk m'berikan yg t'baik kpd kita. Sesungguhnya Allah adlh sebaik2 perancang dan Dia Maha Mengetahui apa yg kita tdk ketahui.

Firman ALLAH dalam Al-Quran:

"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

(SURAH AL-BAQARAH AYAT 216)

Sekadar utk p'kongsian bersama. Semoga ia dpt meningkatkan lagi amal ibadah kita kpd Allah s.w.t. dan semoga Allah mengurniakan kita dgn psgn yg b'iman..Ameen...^_^...


No comments:

Post a Comment