Jan 22, 2011

CERITERA SANG SEMUT

Bismillah...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Selawat ke atas junjungan nabi Muhammad s.a.w serta sahabat2 baginda. Alhamdulillah hari ini kita masih dipanjangkan umur untuk terus dipinjamkan nyawa untuk bernafas di muka bumi ciptaan Allah yang sungguh indah ini. 

Subhanallah..Maha suci Allah... 

Kebesaran Allah itu tiada tolok bandingannya dengan kita yang hanya hamba kepadaNya. Allah yang telah mencipta sekalian alam dan segala isinya hatta dari sebesar-besar kejadian sehinggalah sekecil-kecilnya. Teringat saya akan kisah sang semut dan rakan-rakannya di kediaman kami ini. 

Al kisahnya bermula apabila saya ditugaskan untuk menumpang di bilik rakan kerana bilik saya  yang sedang diubahsuai atau kate sedapnye didecorate oleh Eric Leong..(ayat xleh bla)..Jadi dipendekkan cerita  saya pun memindahkan barang2 saya ke bilik mereka dengan jayanya. Setelah tinggal bersama romate2 baru selama lebih kurang sebulan, berlakulah insiden yang agak pelik di bilik baru saya ini. 

SERANGAN SEMUT...
waa...semut telah menyerang bilik ini dan menakluk bilik ini dengan senangnya. Mereka telah membawa bala tentera mereka yang sangat ramai datang menyerang kami. Tetapi dengan penuh semangat kami telah melawan mereka dengan bantuan kapten ridsect dari negara jiran. Ramai askar mereka yang telah terkorban dan akhirnya pergi meninggalkan dunia yang fana ini. Akhirnya kami berjaya menawan kembali bilik kami.(penggunaan kata nama bilik kami untuk menggambarkan hak milik bersama untuk seketika)..=)

Malang tidak berbau,..
Keesokan harinya, mereka masih lagi menyerang kami dengan bala tentera yang makin bertambah. T'detik dalam hati kecilku adakah mereka masih tidak serik2?..Ternyata mereka memang tidak serik dan datang untuk menuntut bala bela bagi pihak rakan2 mereka..Mungkin..Semangat yang ditunjukkan oleh tentera semut ini mengingatkan saya tentang kisah seorang pejuang islam Tariq bin Ziad yang sangat nekad untuk menang. Kisah yang sangat menarik untuk dibaca dan bagi yang belum baca silalah baca jika ada kesempatan dan kelapangan. Kembali kepada cerita asal, semut2 itu datang menyerang dengan lebih ganas dan ia sangat menjengkelkan kami romate2 sekalian. Kami terpakasa berjuang bermati-matian bagi menghapuskan bala tentera semut yang masih membelenggu kami sehingga kini. 

Akhirnya, kami pasrah.. 

Pasti ada hikmah di sebalik setiap kejadian. Allah telah menghantar sang semut untuk memberi peringatan kepada saya terutamanya. Hikmah yang telah saya dapat dari sang semut adalah semangat setiakawan dan tolong menolong yang sangat kuat dalam diri mereka. Walaupun telah tercedera diserang oleh kami, mereka masih lagi membantu menyelamatkan kawan2 mereka dari terus dibunuh. Itulah semangat yang harus ada dalam diri setiap insan yang bergelar manusia seharusnya. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Islam telah mengajar umatnya supaya sentiasa berkasih-kasihan dan tolong menolong antara satu sama lain. Pengajaran yang berharga untuk saya renungi dan hayati..

Kesimpulannya, Allah itu maha pengasih lagi maha penyayang. Sedangkan semut yang kecil dan tidak berdaya itu pun tahu menghargai dan menyayangi sesama sendiri apatah lagi kita manusia yang dikurniakan akal ini. Bersyukurlah dan sentiasa kasih mengasihani antara satu sama lain. Pesanan ikhlas dari penaja..(^_^)
p/s: 
1. menulis entri dengan ditemani semut yang berkeliaran
2. masih lagi memerangi tentera semut pada ketika ini yang belum habis2
3. sedang berusaha mencari ubat semut yang terbaik..any suggestion?



2 comments:

  1. tepakasa??
    sem0t uh sem0t..smela naseb kter ninie..
    blik ak p0n kne serang

    ReplyDelete
  2. haha..sme2lah kte b'perang menentang semut2 tegar 2 yea sue..slmt b'juang..hoho

    ReplyDelete